inHubnutí.cz

Hubněte efektivně a zdravě


Dnes je středa, 21.11.2018, Svátek má Albert
verze pro tisk

Dělená strava: ano, či ne?

30. leden 2013

Dělená strava patří mezi oblíbené postupy. Často se proto o ní mluví a píše. Víme však, co obnáší? A je vůbec pro naše tělo vhodná?

Dělení potravin podle způsobu trávení

Z tohoto hlediska rozlišujeme 3 skupiny potravin:

  1. sacharidové (obiloviny, některé ovoce a zelenina)
  2. bílkovinné (maso a masné produkty)
  3. neutrální (tuky a mléčné výrobky)

Trávení bílkovin vyžaduje přítomnost kyselého prostředí, trávení sacharidů naopak prostředí zásadité.

Podstata "dělené stravy"

Dělená strava není dieta v pravém slova smyslu. Jde více o úpravu jídelníčku a změnu životního stylu. Založena je na střídání sacharidů a bílkovin.

Z toho vyplývá, že tyto by se měly jíst odděleně. V opačném případě probíhá trávení nesprávně. Celý den se tedy jedí jen bílkoviny, nebo jen sacharidy. Tyto dny je vhodné střídat.

Neutrální potraviny lze jíst samostatně či je libovolně kombinovat s prvními dvěma skupinami. Vždy je ovšem nutné dbát na pravidelný pitný režim.

Které potraviny patří do jednotlivých skupin?

BÍLKOVINY:

  • maso a masné výrobky (zejména tepelně upravené; maso neobalovat ve strouhance = sacharid;, vyhýbat se masu tučnému)
  • ryby (jenom neuzené)
  • některé ovoce (hlavně citrusy, kyselá jablka, hrušky, meruňky...)
  • sója, vejce, sýry
  • suché víno a suché šampaňské

SACHARIDY:

  • celozrnné pečivo
  • některé druhy zeleniny (brambory, bramborový škrob, sladká kukuřice, kadeřavá kapusta...)
  • sladké ovoce, hustá ovocná šťáva, sirupy, med
  • luštěniny (kromě sóji!)
  • pivo
  • rýže (ale je to sporná potravina; volte raději neloupanou)

NEUTRÁLNÍ:

  • oleje lisované za studena, máslo (ne margaríny)
  • výrobky s obsahem tuku nad 50% (např. tučné sýry, uzené ryby, uzené produkty - šunka atp.)
  • zelenina
  • ořechy (nevhodné jsou arašídy)
  • koření, bylinky
  • houby
  • droždí

Komu "dělená strava" prospívá?

Tělo zdravého člověka zřejmě nemívá problém při trávení různorodé potravy. Někteří lidé však trpí zažívacími potížemi. Právě jim tento způsob stravování může výrazně pomoci.


Reklama

[Nahoru ↑]


Hodnocení


Vložit komentář

Napsat komentář
Jméno:
E-mail:

Komentáře

Na tento příspěvek zatím nikdo nereagoval! Buďte první!

Čtěte také...

Výhody a rizika dělené stravy

Výhody a rizika dělené stravy

Metoda dělené strany má svou historii díky lékaři Williamovi Hayovi. Ten ji na sobě vyzkoušel kvůli své těžké chorobě ledvin. Podařilo se mu tuto nemoc sice vyléčit, ale není jasné, zda právě dělená strava sehrála až tak velkou roli.

Hubnoucí koktejly: Jsou opravdu zázračné?

Hubnoucí koktejly: Jsou opravdu zázračné?

Toužíte po štíhlé postavě. Pro to, abyste tohoto snu docílili, pijete denně hubnoucí koktejly. Má to ovšem háček. Nehubnete. A proč? Kde je problém?

Čtyři tipy, jak správně a trvale zhubnout

Čtyři tipy, jak správně a trvale zhubnout

Na začátku celého hubnoucího procesu je třeba si stanovit konkrétní cíl, tedy ideální konečnou váhu. Polovičatost a nedotažení do konce k trvalému snížení hmotnosti nevede.

Zónová dieta je změnou životního stylu

Zónová dieta je změnou životního stylu

Žádná dieta není ideální, ba naopak, kolikrát je leckterá velmi pochybná. Žónová dieta je ale jedna z mála, kterou lze dokonce doporučit. Spíše než o dietu v pravém slova smyslu se jedná o celkovou změnu životního stylu.