inHubnutí.cz

Hubněte efektivně a zdravě


Dnes je středa, 21.11.2018, Svátek má Albert
verze pro tisk

Výhody a rizika dělené stravy

29. září 2012

V čem spočívá dělená strava? Je vůbec zdraví prospěšná? Pro které typy lidí se hodí?

Metoda dělené strany má svou historii díky lékaři Williamovi Hayovi. Ten ji na sobě vyzkoušel kvůli své těžké chorobě ledvin. Podařilo se mu tuto nemoc sice vyléčit, ale není jasné, zda právě dělená strava sehrála až tak velkou roli.

Dělená strava určitě může být řešením proti některým chorobám, ale velmi záleží, na které je aplikována. Tam, kde může dělená strava pomoci, jinde může naopak uškodit.

Složky dělené stravy

Tento princip konzumace potravin spočívá v rozdělení na tři skupiny, a to na:

  • bílkovinnou složku (maso, sýry, vejce…)
  • sacharidovou složku (především přílohy – rýže, brambory, těstoviny, ale i pečivo…)
  • neutrální složku (zelenina, houby, oleje, tučné mléčné výrobky…)

Dělená strava tyto jednotlivé složky striktně odděluje. Ten, kdo se řídí takovými principy, rozhodně nebude mít ve svém jídelníčku zařazeno maso a rýži v jednom jídle a jednom dni. Naopak tyto potraviny od sebe oddělí a jeden den jí pouze bílkovinné jídlo a druhý den pouze sacharidové. V případě neutrální složky je dovoleno jíst ji bez omezení kdykoliv.

Klady dělené stravy

Pokud se rozhodnete pro dělenou stravu, berte na vědomí, že o svém jídelníčku budete muset víc přemýšlet. Budete více počítat přísun kalorií, hodnotit, kolik živin potřebujete pro určitý den.

Plusem je:

  • vyšší přísun zeleniny (v případě dělené stravy je to neomezené množství)
  • snížení porcí (výraznější než u kombinované stravy; těžko někdo sní najednou takové množství masa, které by pokrylo i chybějící přílohu a naopak)

Zápory dělené stravy

Tak jako je to u všech možných diet a typů stravování, i zde platí, že není potřeba spoléhat na účinky dělené stravy, ale pouze se zamyslet obecně nad tím, co jíte a v jakém množství.

Dělená strava nezaručuje hubnutí a dokonce ani zlepšení zdravotního stavu. Její efekt je pouze v případě některých zažívacích chorob.

Pokud přijímáme v jednom dni pouze jednu potravinovou složku, například bílkovinnou, může dojít k takzvané glukoneogenezi. Organismus začne přeměňovat bílkoviny na sacharidy, jelikož potřebuje získat spotřební energii. Tím ale vzniká kyselina močová, která je příčinou některých nemocí.

Reklama

[Nahoru ↑]


Hodnocení


Vložit komentář

Napsat komentář
Jméno:
E-mail:

Komentáře

Na tento příspěvek zatím nikdo nereagoval! Buďte první!

Čtěte také...

Atkinsonova dieta je líbivá, ale s nádechem rizika pro zdraví

Atkinsonova dieta je líbivá, ale s nádechem rizika pro zdraví

Velmi populární typ diety dle Dr. Atkinsona. Mnohé celebrity takovému dietnímu plánu podlehly. Ale jak to tak bývá, výsledek je rozpačitý. Proč?

Co je to Breussova dieta?

Co je to Breussova dieta?

Původně byla vytvořena speciálně pro nemocné rakovinou. Dnes se však často aplikuje i jako detoxikační dieta. Originální Breussova dieta trvá 42 dnů a jejím cílem je úplné vyčištění organismu.

Dělená strava: ano, či ne?

Dělená strava: ano, či ne?

Dělená strava patří mezi oblíbené postupy. Často se proto o ní mluví a píše. Víme však, co obnáší? A je vůbec pro naše tělo vhodná?

Ovoce na hubnutí: Jaké je účinné?

Ovoce na hubnutí: Jaké je účinné?

Pokud opravdu chcete zhubnout, ovoce vám může být dobrým pomocníkem. V přiměřeném množství určitě. Důležité je ale se zaměřit i na to, jaké ovoce budete konzumovat.